Zásady správné tvorby webových stránek |
Při návrhu webových stránek je vhodné si uvědomovat určité zásady, jejichž dodržování může
napomoci při dosahování cíle, s nímž stránky vytváříme. Zejména je třeba předem uvážit,
jaké jsou tyto cíle a komu jsou stránky určeny. Dále je vhodné se zamyslet nad technickými
problémy, které mohou mít vliv na rychlost a kvalitu zobrazení stránek v prohlížeči.
Jaký bude účel návštěvy vašich stránek?
- Nabídka služeb, prodej produktů
Stránka by měla obsahovat stručné a přehledné informace s minimem grafiky a různých ozdob.
Cílem je umožnit provedení nákupu co nejjednodušším způsobem, např. zaškrtnutím vybraných
položek a odesláním požadavku stisknutím tlačítka.
- Prezentace produktů
Stránky musí mít vysokou výtvarnou úroveň, aby přilákaly pozornost návštěvníků. Zejména úvodní
stránka by měla obsahovat atraktivní grafiku a neměla by obsahovat příliš mnoho textů a podrobných
informací - ty by měly být dostupné přes odkazy. V každém případě je třeba uvést odkaz na
e-mailovou adresu prodejce a povzbudit zákazníka ke zpětné reakci a dotazu. Obsah úvodní stránky
by se měl také často obměňovat, aby potenciální zákazníci měli motivaci se ke stránkám vracet.
Uživatel by také neměl být nucen zdlouhavě zkoumat obsah stránky, složitě s ní manipulovat, rolovat
apod. - uvádí se, že maximální doba zkoumání nové stránky je deset sekund, pokud do této doby stránka
uživatele nezaujme, opustí ji a už se k ní příště nevrátí.
- Poskytování informací
Tyto stránky jsou obvykle často navštěvované, a proto je možné je více zaplnit informacemi. Naopak
není vhodné na ně umisťovat příliš mnoho grafiky a animací. Doporučuje se členění stránky do více
sloupců s textem v jednom sloupci a odkazy či menšími obrázky po stranách. Je vhodné se vyhnout
efektům ztěžujícím čitelnost stránky (blikání, animace, "divoké" barevné kombinace, obrázky na
pozadí textu apod.). Podobně jako v předchozím případě by se měl obsah informačních stránek často
aktualizovat a obměňovat (pokud nejde o skutečně statickou informaci, jako je např. prezentace již
ukončeného projektu). Do této skupiny lze určitě zařadit i vaši osobní stránku.
Kdo jsou lidé čtoucí vaše stránky?
- Zaměstnanci firmy a její spolupracovníci, spolužáci
Informace poskytované v rámci firmy by měly být stručné a přehledné, bez speciálních efektů.
- Zákazníci
V tomto případě je třeba čtenáře zaujmout a nenechat jej stránku bez povšimnutí opustit, např. díky
nevhodné formě, nezajímavému obsahu, složitému vyhledávání požadovaných informací nebo dlouhému
čekání na načtení stránky.
Závislost stránek na prohlížeči
Uživatelé Internetu používají k prohlížení různé typy a verze prohlížečů, které se od sebe liší
svými možnostmi a které mohou běžet na různých platformách (Windows, Unix, Maxintosh). Občas se
používají dokonce i prohlížeče, které pracují pouze v textovém režimu - tato skupina je však v
našich krajích zanedbatelná (asi 1% uživatelů) a v případě, že bychom ji chtěli podpořit, postačí
na hlavních stránkách umístit odkaz na textovou verzi dokumentů.
Vzhledem k tomu, že zastoupení uživatelů dvou nejvýznamnějších prohlížečů - Internet Exploreru a
Netscape Navigatoru - je u nás přibližně stejné, nemá smysl stránky "optimalizovat" pro některý
z nich a je lepší se držet standardu HTML definovaného organizací W3C (v současné době je to
standard HTML 4.0). Pokud chceme využít některých speciálních vlastností některého z prohlížečů,
je možné vytvořit různé verze stránek; prostředky skriptovacích jazyků můžeme zjistit, který
prohlížeč (a jeho verzi) uživatel provozuje a podle toho automaticky vybrat správnou variantu.
Pokud jde o podporu různých verzí prohlížečů, nemá zřejmě smysl vytvářet specializované verze stránek
pro starší prohlížeče, zejména se zde jedná o použití rámců (frames), které jsou podporovány až od
verze 3.0 obou prohlížečů. Každý uživatel má totiž možnost si zdarma aktualizovat svůj prohlížeč
na poslední dostupnou verzi.
Rychlost připojení a průchodnost linek
Vytváření atraktivních stránek s bohatou grafikou, animacemi a zvukovými efekty neustále naráží
na omezení způsobené rychlostí přenosu dat po Internetu. Uživatel s pomalým připojením často nebude
ochoten čekat několik minut na načtení obsahu stránky a stránku opustí dříve, než by ho mohl její
obsah nějak zaujmout. Toto platí zejména pro titulní stránky, které mají největší vliv na získání
nebo naopak ztrátě zájmu náhodného návštěvníka.
Stránky, k nimž budou přistupovat uživatelé pouze v rámci rychlé lokální sítě (intranetu), mohou
být náročnější na objem dat. Ostatní stránky by však měly být optimalizovány vzhledem k rychlosti
načítání, a to zejména vhodnou kompresí obrázků a možností zobrazit smysluplný obsah i při vypnutí
zobrazení obrázků v prohlížeči.