Les-ejk.cz

grass

Les-ejk > GIS GRASS > GIS GRASS 5.

Překlad GRASS 5.0 Command Index

Stránka aktualizována: 19.5.2003

Upozornění: Následuje pokus o překlad GRASS 5.0 Command Index (z němčiny). Osoby se statistickým vzděláním a slabším srdcem by některé formulace rozhodně neměly číst. Já tímto vzděláním bohužel netrpím a proto jsou některé formulace poněkud nepřesné. Prosím kohokokliv, kdo se ve věci vyzná, aby mi zaslal případnou koreturu na adresu lesejk@worldmail.cz budu jenom rád.

Překlad jsem na několika místech doplnil a rozšířil. Doufám, že to není na škodu věci.

předponatřída funkčnostivýznam příkazu
d.*displaygrafické výstupy a vizuální dotazy
s.*sites zpracovávání bodových dat
r.*raster zpracovávání rastrových dat
i.*imageryzpracovávání obrazových dat
v.*vectorzpracovávání vektorových dat
g.*generalobecné příkazy k manipulaci s daty
m.*misc různé příkazy
p.* paintpříkazy sloužící k tvorbě mapy
ps.*postscriptpříkazy pro vytvoření mapy ve formátu PostScript
* - různé moduly, které nemají předponu, ale do GRASSu patří

|nahoru|

Příkazy třídy DISPLAY

Příkazy třídy display používáme vždy v souvislosti s GRASS monitorem.

d.3d
vytváření třídimensionálních pohledů
d.area
zobrazení vektorové mapy jako polygony vyplněné barvami
d.area.lu
zobrazení vektorové mapy jako polygony vyplněné barvami v rastrových barvách (nejprve převést vektor na raster, upravit barevnou tabulku d.colors/r.colors a následně tuto zkopírovat do $LOCATION/colr pod jiným jménem, následně vyvolat modul
d.ask
modul pro shellové skriptování, zeptat se na soubory (uživatelsky definované menu v GRASS monitoru)
d.colormode
přepnutí mezi jednotlivými (závislé na rastrových souborech) a standartizovanými barevnými tabulkami v GRASS monitoru
d.colors
přímá modifikace barev rastrů (Poznámka: je daleko jednodušší a rychlejší změnit poměry RGB barev přímo v souboru $LOCATION/colr/jmeno_rastrove_mapy
d.colortable
ukázání barevné tabulky daného rastru
d.display
menu-orientovaný průvodce sloužící k zobrazení požadovaných dat
d.erase
vyčistí aktivní GRASS monitor
d.font
výběr fontů pro monitor
d.frame
ovládání rámu displaye (frames) v grafickém monitoru
d.geodetic
ukázání geodetické línie (nejkratší spojnicemezi dvěmi body)
d.graph
výstup jednoduchých grafů
d.grid
zobrazení souřadné sítě
d.his
zobrazení kombinovaného rastru ze tří pro barvu, intensitu a nasycení
d.histogram
zobrazení histogramu rastrového souboru (koláčový nebo sloupcový graf)
d.icons
výstup bodových dat jako obázků (vytváří se pomocí p.labels souřadnice se zadávají v ideálním případě souborem, ke zjištění souřadnic se používá d.where)
d.label
vytvoří a ukáže textový štítek (ve srovnání s d.labels nepohodlné)
d.labels
vytvoří a ukáže textový štítek (Poznámka: někdy je rychlejší si to udělat sám buď pomocí skripu, nebo pomocí textového editoru)
d.legend
výstup legendy k rastrové mapě na grafický monitor
d.linegraph
líniový graf (důležitý je jeden soubor pro hodnoty X a druhý pro Y)
d.mapgraph
výstup jednoduchého grafu z ASCII souboru pomocí znakových příkazů
d.measure
měření vzdáleností nebo ploch pomocí myši
d.menu
modul pro schellové skripty k vytvoření menu v monitoru
d.mon
ovládání GRASS monitorů
d.monsize
změna velikosti monitoru
d.myzoom
jako d.zoom, ale bez rušivých dialogů
d.paint.labels
výstup štítků, které byly vytvořeny p.labels
d.pan
posouvání se po regionu pomocí myši
d.points
výstup bodů na uživatelem definované místo
d.profile
výstup podélného profilu na monitor (pozn. překl.: už nikdy patlání se s milimetrákem na podélňácích!!)
d.rast
zobrazení rastrové mapy
d.rast.arrow
výstup šipek, aby se lépe zobrazil směr odtoku vody
d.rast.edit
interaktivní editování rastrových buněk pomocí myši. Editované buňky jsou uloženy do nové mapy. Spojí se pomocí r.patch
d.rast.num
výstup kategorií rastrové mapy
d.rast.zoom
zvětšování pohledu na rastr
d.rgb
zobrazení třech rastrových map jako R G B
d.rhumbline
výstup línie mezi definovanými body, které odpovídá určitému úhlu kompasu
d.save
vytvoří shellový skript, který si "pamatuje" příkazy vedoucí ke stavu na monitoru. Tím lze později tento stav jednoduše rekonstruovat.
d.scale
výstup měřítka a severky
d.site.labels
vykreslí buď všechny nebo jenom některé bodové štítky (site labels)
d.sites
vykreslení bodových dat (sites)
d.text
vykreslení textu (na českou diakritiku za pomeňte)
d.title
výstup titulku
d.vect
vykreslení vektoru
d.vect.cat
výstup jenom vybraných kategorií
d.vect.zoom
příjemný zoomovací modul pro vektorové mapy
d.what.rast
myší se dotazujete na jednotlivé plochy a na konzoli se vypisují, kromě souřadnic, i jeji atribut
d.what.vect
dotaz na kategorie vektorových dat
d.where
výstup souřadnic uživatelem definovaných bodů
d.zoom
zoomovací modul (nepohodlný)

|nahoru|

Příkazy třídy SITES

s.delauneay
Spočítá Delaunay-triangulaci (pozn. překl.: opravdu netuším (zatím) co to je...) z bodových (sites) dat.
s.in.ascii
importuje bodové soubory.
Uspořádání každé řádky: Eastcoordinat Northcoordinat Category (nazvájem odděleno mezerou)
Příklad: severni_souradnice vychodni_souradnice vyska_nad_morem naimportuje výškový model terénu.
s.info
informace o bodovém souboru
s.geom
spočítání geometrických rovnic a polygonů: Convex, Delauney, Voronoi a další (pozn. překl.: pokud někdo ví, co to znamená, prosím o korekturu a doplnění)
s.kvc
bodová mapa do náhodných dílčích území pro "k-fold cross validation"(pozn. překl.: prosím o doplnění)
s.label
vytvoří label soubor, abyste mohli tisknout "šítky" (labels) na papírovou mapu
Poznámka: GRASS 5.0.x tenhle modul, bohužel, nemá. Dá se to obejít pomocí textového editoru docela jednoduše. Mám v plánu konkrétně na tuhle funkci napsat skriptík v perlu, ale zatím ho nemám a jak jsem řekl - dá se to obejít (já VIMkem).
s.medp
modul pro vyhlazení bodových dat tím, že se posunou na nejbližší průsečík souřadnicové sítě.
Poznámka: nastavnení vektorové souřadnicové sítě se děje pomocí v.mkgrid
s.menu
modul sloužící ke správě a zpracování bodových dat.
s.normal
provede množství geostatistických testů normálnosti. (pozn. překl.: na tomto místě následuje výčet statistických testů. klíčová slova: Sharpiro-Wilk, Cramer-Von, modifikovaný Anderson-Darling... na to nemam, více na anglickém (německém) originálu)
s.out.ascii
Výstup do textového souboru
Příklad použití: $ s.out.ascii sites=bugsites fs=tab > chybovy_body.txt vypíše souřadnice a labely (štítky) ze souboru bugsites a výstup přesměruje (pomocí UN*Xového přesměrování ">") do souboru chybovy_body.txt. Výsledek bude oddělen tabulátorem, (což se dá prohnat např. VIMkem a po příkazu ":retab" jsou z toho mezery ;o) a nebo
$ s.out.ascii sites=bugsites fs=tab |sed -e "s/\t/       /" > chybovy_body.txt Pokud tomu nerozumíte, je čas, přečíst si něco o skriptování v BASHi ;o)
s.pertub
provede rušení bodových dat (pozn. překl.: pomoc!)
s.probplot
vytvoří "probability plot" (pravděpodobnostní graf) z atributů bodových dat (pro gnuplot)
s.qcount
spočítá číslo a průměr čtverců, které pokrývají bodová data anižby se překrývaly.
s.rand
vytvoří náhodnou bodovu mapu
s.sample
vytvoří z bodové mapy rastrovou pomocí interpolace (volitelná metoda - bilinear, cubic convolution nebo nearest neighbor)
s.surf.idw
Interpolace ploch - vyplnění děr (0) do výškového modelu - výsledek je raster.
Příklad použití: $ s.surf.idw input=vyskove_body output=model.terenu - z bodů, které mají jako vlastnost výšku nad mořem se interpolací spočítá rastrová mapa, jejíž jednotlivé pixely představují nadmořskou výšku. Mě se ale osvědčil modul
s.surf.rst
se kterým jsem dosahoval lepších výsledků.
Příklad použití: $ s.surf.rst in=vyskove_body elev=model.terenu slope=sklon - vzniknou hned 2 rastrové mapy (a může i víc), z nichž první obsahuje výšky nad mořem a druhá sklon v danném místě.
s.surf.tps
topografická analýza povrchu výškového modelu (výsledek je mapa s plovoucí desetinnou čárkou). Počítá interpolace, sklon svahu, expozice, zvlnění povrchu horizontální a vertikální (ve směru největšího sklonu svahu) a průměrná zvlněnost.
s.to.vect
převede body (sites) na vektory (vect).
Příklad použití: $ s.to.vect input=bugsites output=chybove.body.vect - převede body obsažené v bugsites na bodové vektory chybove.body.vect.
Poznámka: Může to znít nelogicky, ale není. Ačkoliv jsou body samozřejmě vektorová data, mohou být (a jsou) v GRASSu uloženy jako sites - tedy body, o kterých se zde bavíme a pak taky jako vektory - jako body. Zní to trochu blbě, já vím, ale asi bude nejlepší vzít prostě na vědomí, že sites a bodové vektory NEJSOU JEDNO A TOTÉŽ. Mají různé formáty a různé možnosti uložení (sites vírazně jednodušší a použitelnější). Ale pro správu sites neexistuje v GRASSu samostatný modul - proto se musí převést na bodové vektory (to zn. že se na ně začnou vztahovat příkazy začínající na "v.") a pak lze s nimi pracovat jako s vektory. Příkazem v.to.sites se pak děje zpětný postup. Budu se o tom muset rozepsat na jiném místě, ale ještě nevím kde...
s.to.rast
konverze bodových dat do rastrového formátu.
s.univar
propočítá "univar" statistiku (pozn. překl.: to slovo znám jenom anglicky a německy, česky jsem se s ním ještě nesetkal. Znamená to něco jako "celkovou" .. prosím o doplnění) bodových dat: počet bodů, aritmetický průměr, standartní odchylku, "variation koeficient", minimum, první "quartil", median, třetí "quartil" a maximum.
s.voronoi
počítá "Thiessen polygon" ("Voronoi diagram") bodových dat

|nahoru|

Příkazy třídy RASTER

Tyto příkazy slouží k manipulaci s rastry. Jejich velká část se používá ke statistickým analýzám.

r.average
spočítá průměrné hodnoty rastrového souboru. V kombinaci s maskou (r.mask) můžete počítat jenom ta území, která vás zajímají
r.basins.fill
vytvoří nový rastr, který obsahuje jednotlivá povodí.
r.bilinear
bilineární interpolace rastrových buňek, která vylepší rozlišení (pouze pro pravidelné rastery)
r.binfer
expertní systém, založený na Bayesian statistics (pravidla rozhodování) pro klasifikaci využití krajiny.
r.buffer
bufferová funkce pro linerární struktury v rastrových souborech (v podstatě rozšíření oblastí okolo lineárních (bodových) rastrových dat)
r.cats
vytiskne kategorie a labely (štítky) rastrové mapy
r.clump
překlasifikuje rastrové buňky tím že sjednotí vedle sebe ležící buňky
r.cn
vytvoří mapu s "SCS curve number" (jestli si dobře vzpomínám ze školy, tak to souvisí s erozivností půd)
r.coin
tabelizuje koinci kategorií dvou rastrových map.
r.colors
vytvoří či modifikuje barevnou tabulku rastrové mapy (jednotlivé buňky se nechají editovat pomocí d.rast.edit)
Jednotlivé možnosti jsou: aspect,grey,grey.eq,grey.log,byg,byr,gyr,rainbow,ramp,random,ryg,wave,rules
r.colors.paint
jako r.colors, ale umožňuje používání barevných tabulek pro různá zařízení
r.composite
složení třech rastrových map do jedné. každá rastrová mapa má jednu ze tří hodnot R G B (red, green, blue)
r.combine
překrytí vybraných kategorií různých rastrů s booleanovskou algebrou
r.contour
vytvoření vektorové mapy obsahující vrstevnice z výškového modelu.
r.cost
počítá kumulativní náklady při pohybu od jedné ke druhé rastrové buňky na povrchu terénu. (obsahuje náklady při posunu z jedné buňky ke druhé)
r.covar
počítá kovarianci/korelační matici pro rastrové mapy
r.cross
počítá "prostorové křížové produkty" přez sebe se překrývajících rastrových map (určení permutací kategorií vstupních dat)
r.desribe
krátký seznam kategorií
r.digit
umožňuje digitalisaci vektorových linií, ploch a kruhů a automaticky je převede na rastrovou mapu (například jako předloha pro r.mask)
r.drain
počítá nejkratší cestu na základě kumulativních nákladů (které vznikly pomocí r.cost). Rastrová mapa představující náklady je representována jako výškový model (čím vyšší číslo, tím vyšší náklady na pohyb).
r.flow
spočítá odtokové linie, jejich délku a jejich hustotu a LS-faktor (faktor délky a sklonu svahu - pro erozi)
r.flowmd
jako předchozí, ale méně voleb.
r.grow
nechá růst plochu okolo jedné buňky růst všemi směry
r.hydro.CASC2D
komlexní hydrologický model, počítající odtok v povodí. Vstupní data: rozdělení srážek (časové a prostorové), intercepce, infiltrace, průběh povrchového odtoku s drsností půdy na základě výškového modelu.
r.in.ascii
import rastových dat do ASCII-formátu (např. výškový model terénu)
r.in.gif
import rastrových dat do formátu GIF (8 bit, GIF 87)
r.in.ll
importuje mapu referencovanou v Lat/Long systému do UTM-location
r.in.poly
importuje ASCII-polygon a liniové vektory jako rastrovou mapu
r.in.ppm
import rastrových dat v PPM-formátu
r.in.sunrast
import Sunrastrů
r.in.tiff
import rastrových map ve formátu TIFF
r.in.utm
importuje rastrové mapy v UTM
r.infer
umožní vytvoření rastrové mapy s ohledem na specifická kritéria kategorií
r.info
výstup základních informací
r.le.dist
Strukturální analýza krajiny: počítání vzdáleností mezi jednotlivými parcelami
r.le.null
Strukturální analýza krajiny: vytvoří mapu s neutrálními strukturami jako "nulovou hypotézu" pro test signifikance
r.le.patch
Strukturální analýza krajiny: počítá atributy, velikost, formu, komplexnost a obvod parcel
r.le.pixel
Strukturální analýza krajiny: počítání bohatosti, Shannonův index, inverzní Simpsonův index, textura atd.
r.le.rename
Strukturální analýza krajiny: Přejmenování souborů
r.le.setup
Strukturální analýza krajiny: založení zájmového území a druhu zkoumání (stacionární, movin windows, atd.)
r.le.trace
Strukturální analýza krajiny: udání hranic parcel, forma, velikost, atd.
r.line
automatická vektorizace líniových struktur v rastrové mapě (příbuzné příkazy: r.poly a r.thin)
r.linear.regression
spočítá koeficinety lineární regrese z ASCII souboru, který je v aktuálním adresáři
r.los
analýza viditelnosti (line of sight) z určitého místa a pod určitým úhlem a směrem pohledu
r.mapcalc
obsáhlý modul používaný k aritmetickým výpočtům. S tímto modulem lze provádět rozsáhlé analýzi rastrových dat.
r.mask
dovolí zamaskování oblastní, které si nepřejete analyzovat. Maska je v podstatě rastrová mapa o dvou hodnotách: 1 a 0
r.mask.points
vyzkouší, zda zadané body leží v masce
r.median
spočítá medián všech rastrových buněk, které jsou v geografickém vztahu k buňkám stejné kategorie v základní (podkladové) mapě
r.mfilter
filtruje rastr pomocí matice, která je zadána v ASCII souboru
r.mode
vypočítá modus všech rastrových buněk, které mají geografický vztah k buňkám stejné kategorie v podkladové mapě
r.ndvi.model
spočítá NDVI index (normalized difference vegetation index)
r.neighbors
spočítá průměr, modus, medián, minimum, maximum, diverzitu a rozdělení v zadané matici, kterou nechá projít přez celý obrázek a výsledkem je nová mapa. Matice jsou programovatelné pomocí r.mapcalc
r.nntool
klasifikace satelitních obrázků pomocí "neuronální sítě"
r.out.ascii
export rastru do ASCII-formátu
r.out.mpeg
export do MPEG-formátu
r.out.ppm
export do PPM-formátu
r.out.ppm.cerl
pomocí standartního výstupu a "pajpy" se dá převést na GIF:
$ r.out.ppm.cerl input=jmeno output=- | ppmtogif > jmeno.gif
r.out.ppm3
export podle barvy do několika rastrových souborů (RGB)
r.out.tga
export do TGA-formátu
r.out.tiff
export do TIFFu
r.patch
spojuje rastrové mapy dohromady
r.poly
automatická vektorizace ploch
r.profile
výstup kategorií, jejich mediánu a aritmetického průměru, které leží na uživatelem definované línii
r.random
vytvoří raster s náhodně rozmístěnými hodnotami
r.rational.regression
spočítá koeficienty racionální regrese z ASCII souboru, který leží v aktuálním adresáři pomocí iterace
r.reclass
reklasifikace mapy, přiřazení současným kategoriím jiné
r.report
výstup statistických informací k rastru
r.resample
přizpůsobení rozlišení rastru na aktuální rozlišení regionu (g.region)
r.rescale
změna kategorií - jejich stupnice - v určité oblasti hodnot
r.rescale.eq
jako r.rescale ale jiný algoritmus
r.slope.aspect
spočítá sklon svahu e expozice (aspect) z výškového modelu. Mapa expozice (aspect) může být použita k "nasvětlení" v d.3d
r.stats
výstup statistických informací k rastru
r.sun
spočítá rastr, který obsahuje úhel dopadu slunečních paprsků k zadanému času, geografické pozici, sklonu svahu, expozici a stínění na zájmovém území
r.support
po importu provede dodatečné "ošetření" rastru. Nastavení souřadnic, spočítá základní statistiky
r.surf.area
spočítání povrchů vhodných ploch (výškové modely, atd.)
r.surf.contour
spočítání výškového modelu z mapy vrstevnic, převedené na raster (v.to.rast)
r.surf.fractal
slouží k vytvoření syntetického výškového modelu zadáním její fraktální dimenze D
r.surf.gauss
vytvoření poloch s hodnotami odpovídajícími Gaussovu rozdělení
r.surf.idw
interpolace ploch, díry (hodnoty "0") jsou vyinterpolovány z okolních bodů
r.surf.idw2
jako předchozí
r.surf.random
slouží k vytvoření ploch z náhodných hodnot
r.thin
zúžení rastrových línií jako příprava k automatické vektorizace (r.line, r.poly)
r.transect
výstup výstup kategorií, resp. jejich mediánu nebo aritmetického průměru, které leží na uživatelem definovaném transektu
r.univar
"univariabilní" statistika - počet buněk, aritmetický průměr, standartní odchylka, minimum, median, maxium
r.volume
počítá objem skupin buněk stejné kategorie a výstupem je tabulka nebo bodový (sites) soubor
r.water.outlet
modul sloužící k počítání povodí k volně definovaným bodům v DGM
r.watershed
široký modul k počítání povodí (celé oblasti)
r.weigth
nová mapa z jednotlivých rozdílně vyvážených kategorií jiných rastrů (ne iterativně)
r.weight.new
nová mapa z jednotlivých rozdílně vyvážených kategorií jiných rastrů (iterativně)
r.what
výstup kategorií na uživatelm definovaném místě (ručně nebo pomocí souboru) (myší pomocí d.what.rast)

|nahoru|

Příkazy třídy IMAGERY

i.cca
spočítá kanonickou transformaci komponentů
i.class
modul na kontrolu klasifikace
i.cluster
modul k částečné kontrole kasifikace (počítání středních hodnot clusterů a kovariančních matic
i.colors
přiřazení jednotlivých kanálů k barvám R G B
i.composite
vytvoří barevnou kompozici tří kanálů
i.fft
Fourierova transformace rastrového souboru v oblasti obrázku ve frekvenční oblasti
i.gensig
automatické vytvoření signatur pri i.maxlik (místo i.cluster, i.shape) z "pokusné mapy" pro kontrolovanou klasifikaci
i.gensigset
automatické vytvoření signatur pro i.smap z "pokusné rastrové mapy"
i.grey.scale
vytvoření histogramu rastrové mapy (provádět pouze s kopií rastrové mapy! g.copy a zkrácení histrogramu pomocí r.rescale)
i.group
spojí analyzované obrázky dohromady do jedné skupiny
i.his.rgb
transformac z barvy, intensity a nasycení podle R G B
i.ifft
inverzní Fourierova transformace rastrového souboru ve frekvenčním prostoru zpět do prostoru obrázku
i.in.erdas
importuje data ve formátu ERDAS 7.4
i.maxlik
přiřazení signatur v satelitním obrázku přez "maximum likelihood analysis". Jako podklad jsou použity výsledky z modulu i.cluster, i.class nebo i.gensig. Každý pixel je přiřazen jedné třídě - radiometriský/statický klasifikační postup
i.ortho.photo
modul k vytvoření ortofotek z leteckých snímků s výškovým modelem
i.pca
transformace hlavních komponentů (minimální oddělení jednotlivých signatur v rastrových obrázcích)
i.points
modul k umístění bodů, které budou následně pomocí modulu i.rectify použity k transformaci (rektifikaci).
i.quantize
vytvoří rastrový soubor s barevnou tabulkou založené na barevných hodnotách R G B, které se objevují ve skupině obrázků.
i.rectify
modul pro affinní transformaci naskenovaných map. Umí také souřadnicovou transformaci (UTM -> Gauß-Krüger)
i.rectify2
Modul k polynomové transformaci, k vyrovníní rastrových obrázků atd. na topokrafické mapy
i.rgb.his
barevná tranformace z R G B  podle barvy, intesity a sytosti.
i.shape
Počítání obrázku, který prošel Fourierovou transformací, pomocí Gaußovým filtrem (zpětný postup pomocí i.ifft)
i.smap
přiřazení signatur v satelitním obrázku přez "sequential maximum a posteriori (SMAP) estimation". Jako podklad jsou použity výsledky z modulu i.gensigset, pixely jsou zpracovány v regionální souvislosti - geometrický/radiometrický/statistický klasifikační postup (spatial pattern analysis)
i.tape.mss
extrakční modul pro LANDSAT-MSS obrázky na 0.5 palcové pásky
i.tape.mss.h
extrakční modul pro hlavičkové informace LANDSAT-MSS obrázků na 0.5 palcové pásky
i.tape.other
extrakční modul pro SPOT, NHAP obrázky atd. na 0.5 palcové pásky
i.tape.tm
extrakční modul pro LANDSAT-TM obrázky
i.targed
přiřazení cílové locaion a mapsetu pro transformační operace (i.rectify)
i.texture
analýza textury různých směrů (počítání kontrastu, korelace, variace, průměru, atd.)
i.vpoints
modul k posazení bodů pro affinní (i.rectify) nebo polynomickou (i.rectify2) transformaci
i.zc
počítání změny struktur v rastrových obrázcích přez Fourierovu a Laplaceovu transformaci ve spojení s definovaným Gaußovým filtrem.

|nahoru|

Příkazy třídy VECTOR

v.alabel
označení všech neoznačených vektorů zadanou hodnotou
v.apply.census
počty s demografickými daty od CENSUS
v.area
údaje o obvodu, ploše a atributech vybraných ploch
v.autocorr
počítání "autokorelace" vektkorizovaných ploch
v.cadlabel
přiřazení štítků "labels" vektorizovaných vrstevnic importovaných ve formátu DXF
v.circle
vytvoří vektorové kruhy s definovaným obvodem nebo plochu okolo bodů (sites)
v.clean
smaže nepoužité vektorové informace ve vektorovém souboru
v.cutter
vytvoří vektorový soubor ze dvou polygonových map (vystříhne)
v.digit
vektorový editační program pro myš či digitalizační prkno
v.digspline
vektorový editační program pro myš či digitalizační prkno s volitelnou "křivkovou" (spline) interpolací
v.import
import ASCII nebo binárního Digital Line Graph (DLG) souboru
v.in.arc
import souborů ARC/INFO exportovaných v "ungenerate-Format"
v.in.ascii
importuje ASCII soubor. Kategorie ukládá v GRASS databance v ../dig_cat a ../dig_att
v.in.dlg
import ASCII souboru USGS DLG-3-Optional souboru
v.in.dxf
import DXF souboru (jsou problémy s nekompatibilní SURFER 6 souborem)
v.in.dfx3d
konvertuje DXF soubor, který obsahuje hodnotu Z (výšku)
v.in.poly
vyvtoří vektorový soubor z polygonů se specifickým poloměrem okolo zadaných středových bodů
v.in.shape
import ESRI SHAPE formátu
v.in.tig.basic
import TIGER dat
v.in.tig.lndmk
import "Landmark features"
v.in.transects
import "transect" (línie se souřadnicemi, úhlovou odchylkou nebo směrem a délkou)
v.line2area
konverze vektorových línií do ploch (skript pro v.in.dxf3d)
v.mkgrid
vytvoří soubor s vektorovými souřadnicemi (grid)
v.mkquads
vytvoří bodový soubor (sites) nebo "region-definition-file" pro USGS 7.5 minutový čtverec (úhlových minut)
v.out.arc
export do "generate formátu" ARC/INFO
v.out.ascii
export do ASCII formátu (soubor je odložen do aktuálního adresáře)
v.out.dlg
export do USGS DLG-3
v.out.dxf
export do DXF formátu
v.out.idrisi
export do IDRISI souboru
v.out.moss
export do formátu MOSS
v.patch
zkombinuje vektorové soubory do nového
v.proj
projekce vektorové mapy ze zdrojové location (např. xy) do aktuální location s novou projekcí na základě definice projekce v aktuální location
v.prune
odstraní přebytečné uzly (nodes) z vektorového souboru na základě zadané tolerance (Treshold value)
v.reclass
vytvoří z vektorové mapy novou, která obsahuje reklasifikované kategorie
v.spag
opravuje "špagetově" digitalizované vektory (chybějící uzly na křižovatkách atd...)
v.stats
statistický výstup o vektorové mapě
v.support
vytvoří potřebné topologické informace pro správu dat (po importu atd.)
v.surf.rst
vytvoří digitální výškový model z vektorizovaných vrstevnic
v.to.rast
konverze vektorů do GRASS rastrového formátu (předpoklad je, že všechny vektory mají štítek (label)
v.to.sites
konverze vektorů do bodového (sites) formátu
v.transform
transformuje ASCII vektorový formát z xy systému do UTM souřadnicového systému na základě "sedavých" bodů (pozn. překl.: Passpunkte ... co s tim?)
v.trim
zruší malá "přestřelení" a přebytečné krátké vektory a nedůležité uzly z vektorového souboru

|nahoru|

Příkazy třídy GENERAL

Tyto příkazy slouží k manipulaci s daty - k manipulaci se soubory, ve kterých jsou data uložena. Zkusím popsat některé příkazy, o kterých si myslím, že jsou takhle pro začítek důležité a které budete v každém případě potřebovat:

g.access
Modul určený k řázení přístupu na jednotlivé mapsety dalšími uživately
g.ask
dotaz na GRASS-databázi (pro shellové skripty)
g.copy
Kopírování dat
Příklad použití: $ g.copy rast=aspect,aspect.new vect=streams,potoky.pokus1 - zkopíruje rastr aspect jako aspect.new a vektory streams jako potoky.pokus1. Asi byste se divili, jak se často vyskytuje slovo "pokus" ve vzniknuvších mapách...
g.filename
výstup jmen souborů (pro shellové skripty)
g.findfile
hledá soubory v GRASS-databázi(pro shellové skripty)
g.gisenv
výstup GRASS-proměnných
g.list
Příkaz slouží k vypsání všech souborů konkrétního druhu (rastry, vektory, ...)
Příklad použití: $ g.list rast - vypíše seznam všech rastrových map.
g.mapsets
umožní přístup na data také z jiných mapsetů.
Příklad použití: $ g.mapsets addmapset=eroze - umožní přístup na data uložená v mapsetu eroze ze současného mapsetu.
g.manual
digitálně přístupný GRASS-modulový návod
Příklad použití: g.manual jmeno_modulu
g.mapsets
umožňuje přístup na další mapsety v jedné location (což je zajmímavá možnost pro týmovou práci)§
g.region
Management hranic a rozlišení aktuálního mapsetu.
Příklad použití: $ g.region raster=aspect - nastaví parametry aktuálního mapsetu podle vlastností rastrové mapy aspect.
Poznámka: Tenhle modul se mi osvědčilo spouštět raději z interaktivního režimu.
g.remove
Mazání dat v aktuální location.
Příklad použití: g.remove rast=aspect,bugpoints smaže restrové mapy aspect a bugpoints
Poznámka: nikdo se vás neptá "přejete-li si opravdu, ale opravdu smazat označená data". Všechno jde pěkně ráz na ráz a najednou je výsledek roční práce ... již ho není více, prošel, nedošel, tlačí sedmikrásky zespodu nahoru prostě je jinde... Na tomto místě tedy neplatí ono přísloví o dvojtém měření a jednom řezání. Zde se vyplatí přemýšlet hned 5×! Pokud neuvedete jaký typ dat chcete vlastně smazat, bere se automaticky rastr - takže pokud jste mysleli vektor stejného jména, tak ten bude to jediné, co vám zbyde.
g.rename
Přejmenovávání datových struktur v aktuální location.
Příklad použití: $ g.rename raster=aspect,expozice vect=streams,potoky - přejmenuje rastrovou mapu aspect na expozice a vektorovou mapu streams na potoky.
Poznámka: Přejmenovávání je stejně bezohledné jako mazání. Ujistěte se, že si nepřemazáváte důležitá data.
g.setproj
nastaví projekci aktuální location, pokud toto bylo zapomenuto udělat při jejím zakládání. Tímto nevzniká žádná nová projekce dat
g.tempfile
vyrobí dočasný soubor a dá mu jméno (shellové skriptování)
g.version
výstup verze GRASSu

|nahoru|

Příkazy třídy Miscellaneous

m.datum
Modul ke spočítání souřadnic při posunutí datumu projekčního elipsoidu
m.dem.examine
Výstup krátkého popsání dat USGS Digital Elevation Model (DEM) uložených na 0.5 palcových páskách
m.dem.extract
exktrakce USGS Digital Elevation Model (DEM) dat, uložených na 0.5 palcových páskách
m.dmaUSGSread
extrakce USGS Digital Terrain Elevation Data (DTED) uložených na 0.5 palcových páskách.
m.dted.examine
výstup krátkého popisu DMA Digital Terrain Elevation data (DTED) dat uložených na 0.5 palcových páskách.
m.dted.extract
exktrakce DMA Digital Terrain Elevation Data (DTED), uložených na 0.5 palcových páskách
m.examine.tape
šetření paramterů 0.5 palcových pásek
m.flip
překlopý souřadnice v souboru v aktuálním adresáři na ose Východ-Západ (pouze pro externí soubory)
m.gc2ll
konverguje geocentrické souřadnice na geografické.
m.in.e00
import dat v ESRI-E00 formátu
m.in.pl94.db3
import demografických datových souborů Census PL94-171 dBase3 CDROM.
m.in.stf1.db3
importuje demografické soubory Census STF1A dBase3 CDROM
m.in.stf1.tape
import demografických dat Census STF1A dBase3 textových souborů
m.linear.regression
spočítá z ASCII souborů v aktuálním adresáři lineární regresi a různé vegetační náznaky
m.ll2gc
konvertuje geografické souřadnice na geocentrické
m.ll2u
konvertuje geografické souřadnice na UTM
m.lulc.USGS
vytvoří rastr z Composite Theme Grid CTG, vytovřených m.lulc.read
m.lulc.read
extrahuje Landuse/Landcover (užívání země/pokryv země) data do ASCII Composite Theme Grid (CTG) datového formátu z USGS
m.proj
modul sloužící k přepočítávání mezi různými souřadnicovými systémy. Tento modul může být použit jako kalkulačka pro přepočet mezi 121 projekcí.
m.region.ll
konvertuje aktuální UTM souřadnice v regionu do zem. šířka/délka systému
m.rational.regression
spočítá lineární, racionální regresi a různé náznaky vegetace z ASCII souboru v aktuálním adresáři
m.rot90
rotuje výšková data, která znikla extrakcí z m.dmaUSGSread, o 90°
m.tiger.region
vyhledává geografické informace ze souborů TIGER
m.u2ll
konverze UTM do geografických souřadnic

|nahoru|

Příkazy třídy PAINT

p.chart
vytiskne očíslovanou barevnou tabulku na barevné tiskárně
p.colors
přiřazení barev ke kategoriím
p.icons
vytvoří modifikované ikony jako jednotlivé soubory pomocí textového editru
p.map
vytvořen map na monitoru (se vším všudy)
p.map.new
podobný modul
p.ppm
čte ppm-soubor a vytiskne ho na pomocí p.select vybraném zařízení
p.labels
zpracování štítků (labels) pro výstup map (vytvořených pomocí d.labels)
p.select
vybere se tiskové zařízení

|nahoru|

Příkazy třídy POSTSCRIPT

ps.icon
vytvoří a modifikuje ikony jako jednotlivé soubory graficky na monitoru (pozn. překl.: velmi použitelný modul, byť to pořád ještě není ono)
ps.map
modul k vytváření map. Řízení buď odpovědí na hromadu otázek (interaktivní režim) nebo řídícím souborem. Ten má daleko obsáhlejší možnosti a jeho použití lze jen doporučit. Modul je výborně dokumentovaný v četně příkladů.
ps.select
výběr postscriptové tiskárny a hlavně formátu papíru.

|nahoru|

Nezařazené příkazy

nviz
je modul na zobrazování 3D pohledů.

Použitá literatura:


Hledejte na Les-ejku


Hlídejte Les-ejk

© Jachym Cepicky 2004
lesejk <navináč> tiscali <tečka> cz