6.9. Úlohy a cvičení

ikona
Úkol 6.1: Plovoucí prostředí

Obohaťte první stranu textu z příkladu 4.7 o dva obrázky v plovoucím prostředí.

Vyzkoušejte si, jak se chovají specifikátory pro určování polohy plovoucího objektu - zkuste je postupně umístit ke spodnímu okraji stránky, k hornímu okraji stránky, na samostatnou stránku.

Všímejte si, jak se se jeden obrázek uspořádává vůči druhému, pokud jsou ve zdrojovém kódu uvedeny hned za sebou s různými specifikátory.

ikona
Úkol 6.2:

Jakým způsobem umístíte dvě tabulky vedle sebe? Proveďte to. Dokážete tabulky zarovnat tak, aby spodní okraj první byl na stejné úrovni jako horní okraj druhé?

Zkuste experimentovat s umisťováním různých objektů, textu a nastavením parametrů pro jejich zarovnání.

ikona
Úkol 6.3: Čítače

Vytvořte čítač, který se bude skládat ze dvou číslic – první bude arabská a druhá římská. Odděleny budou tečkou. Čítač se vypíše příkazem \citac a zároveň se vždy bude zvyšovat druhá hodnota.

Zkuste obdobně definovat příkaz \dalsi, který zvýší první číslo (zároveň však dojde ke snížení čísla druhého na počáteční hodnotu).

ikona
Úkol 6.4: Záhlaví a zápatí

Použijte soubor z řešení příkladu 4.7 a převeďte jej na dvoustranný dokument.

Do horního záhlaví umístěte číslo aktuální stránky tak, aby na lichých stránkách bylo vlevo a na sudých vpravo. Na druhý okraj zarovnejte název aktuální sekce. Do středu zápatí vysázejte text „Bezpečnost informačních systémů na úrovni OS“. Šířku horní oddělovací čáry nastavte na 0.5, spodní oddělovací linku odstraňte úplně.

Vyzkoušejte si, co generují příkazy \leftmark a \rightmark. Zkuste obdobně experimentovat i se záhlavím a zápatím jednostranného dokumentu.

ikona
Úkol 6.5: Zdrojové kódy

Vysázejte následující zdrojový kód tak aby co nejlépe odpovídal vzhledu na obrázku.

public class Tisky {
  public static void main(String[] args) {
    int i = 4, j = 7;
    System.out.print("Hodnoty: " + i + ", " + j + "\n");
  }
}

Po té vysázejte jinou variantu stejného kódu, tak jak je uvedeno na obrázku.

Na další samostatnou stránku vygenerujte seznam všech zdrojových kódů v dokumentu.

Víte jakým způsobem byste připojili zvýrazňovač pro jazyk ANSI C++?

ikona
Úkol 6.6: Odkazy

Použijte soubor z řešení příkladu 4.7 a vložte do něj libovolný obrázek.

Připojte balík hyperref a vysázejte

  1. aktivní odkaz na obrázek v červené barvě pro rámeček i text, uveďte k němu do závorky automaticky číslo stránky na které se nachází.

  2. aktivní odkaz na libovolnou další sekci či podsekci dokumentu

  3. aktivní odkaz na externí URL adresu v barvě bleděmodré

Vyzkoušejte si, jaký je rozdíl v nastavení barev pro tisk a pro zobrazení přepínačem colorinks.

ikona
Úkol 6.7: Rejstříky

Příklad z předchozího příkladu rozšířte o samostatnou stránku s rejstříkem.

Do rejstříku vložte libovolná tři hesla a k prvnímu připojte alespoň dvě podhesla. Zajistěte aby poslední heslo odkazovalo automaticky na jiné heslo v rejstříku (slovem viz).