17.3. Optimalizace pro vyhledávače

Pojem SEO (Search Engine Optimization) je v poslední době velkým fenoménem. Jedná se o velmi rozsáhlou problematikou, věnovanou zvyšování návštěvnosti webů.

Návštěvníci se na náš web dostávají nejčastěji tím, že zadají nějaká klíčová slova do vyhledávače (Google.com, Jyxo.cz apod.). Proto musíme náš web vhodně uzpůsobit tak, aby vyhledávácí robot jeho obsah co nejkvalitněji zaindexoval a tím jsme zvýšili šanci že se náš web ve vyhledávači objeví na co nejvyšším místě.

SEO není jen optimalizací pro vyhledávače ale celkovou strategií, jak tvořit stránky přímo v souladu s vyhledávačem. Pokud stránky tvoříme s použitím dříve popsaných technologií a zásad, máme k tomu velmi blízko.

Ukažme si některé hlavní zásady, na co nezapomenout při tvorbě webů optimalizovaných pro vyhledávač.

Stránky mají kvalitní kód a obsah. Tento bod souvisí se vším, co jsme v našem textu uvedli. Kód píšeme validní, sémanticky strukturovaný a striktně oddělujeme vzhled od obsahu. Samotný obsah stránek by měl být logicky uspořádaný a web by měl mít dobrou navigaci. Nezapomínáme na přístupnost.

Důležitá je minimalizace kódu a s tím související rychlé načítání webu.

Správné psaní URL adres - názvy souborů musí být výstižné (např. nase-nabidka.html místo nabidk0305.html). Trošku problém je u stránek generovaných skripty, často se používají konstrukce typu index.php?id=2231, což vhodné není. Při tvorbě dynamických stránek proto vhodné promyslet systém URL adres a případně si pomoci i některými nástroji mezi které patří mod_rewrite.

Klíčová slova jsou dalším důležitým faktorem. U každé stránky píšeme do hlavičky XHTML kódu správný a výstižný titulek (title). Dále hlavičku obohatíme o další meta-tagy definující klíčová slova, týkající se dané stránky.

ikona
Příklad 17.2: Ukázky hlavičky s vhodnými klíčovými slovy
<head>
 <title>Stránky o webdesignu</title>
 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
 <meta name="description"
   content="Stránky se zabývají tvorbou webů." lang="cs" />
 <meta name="keywords"
   content="webdesign,web,css,xhtml,html,optimalizace,validace" lang="cs" />
</head>

Klíčová slova by měla být slova v prvním pádě a volená tak aby odpovídala cílové skupině našich návštěvníků a obsahu webu. Kromě hlavičky dokumentu je můžeme přidat i do nadpisů, textu stránky apod. Avšak s rozumem! Vyhledávače nehodnotí naši stránku podle počtu klíčových slov, ale podle frekvence jejich výskytu.

V žádném případě není vhodné používat tzv. falešná klíčová slova, tedy slova která sice jsou často vyhledávaná avšak s naším webem nesouvisí. To snižuje důvěryhodnost našich stránek. Také je nutné se vyhnout různým skrytým textům (např. stejná barva písma a pozadí) či používání duplicitního obsahu. Pokud roboti takové praktiky objeví, budou naše stránky penalizovat.

ikona
Důležité:

Zapomeňte na používání rámců (frames). Je to přežitek z dob minulých, který rozhodně kvalitě webu neprospívá. Stránky s rámci nemohou být z principu nikdy využitelné z hlediska SEO. Navíc XHTML 1.0 Strict již rámce neobsahuje.

Zpětné odkazy tvoří další důležitou součást. Snažme se získat co nejvíce odkazů na naše stránky. Můžeme se pokusit vybudovat okruh „spřátelených webů“, se kterými si vzájemně vyměníme odkazy. Své stránky také samozřejmě zaregistrujeme do co největšího počtu portálů a katalogů.

ikona
Shrnutí:

Moderní webové sídlo by mělo být tvořeno tak, aby bylo přístupné pro nejširší spektrum uživatelů s různými požadavky, omezeními a hardwarovým vybavením. Nesmíme zapomenout, že uživatelé používají různé prohlížeče a neomezovat funkčnost našich stránek pouze na jeden z nich. Důležitá je také propagace webu a s tím související problematika optimalizace stránek takovým způsobem, aby se ve vyhledávačích umisťovaly na předních místech.