1.1. Komponenta

Komponenta je obecně definována jako opakovatelně použitelný stavební blok programu. Jedná se o předem vytvořený a zapouzdřený kus aplikačního programového kódu, který lze kombinovat s jinými komponentami a s ručně psaným programem s cílem rychlého vývoje uživatelské aplikace.

Příklad 1.1. Příklady vizuálních komponent

Typické ukázky vizuálních komponent (přímo viditelných uživatelem aplikace) najdeme třeba v grafickém uživatelském rozhraní. Například ovládací tlačítko může být reprezentováno komponentou, která zapouzdřuje metody pro zobrazování tlačítka a reakci na různé události (jako např. kliknutí myší nebo stisknutí vhodné klávesy). Příkladem nevizuální komponenty je konektor zpřístupňující databázi, časovač nebo FTP server. Mohou to být ale i kompletní aplikace jako třeba textový editor, tabulkový procesor nebo internetový prohlížeč.

Konkrétní komponentní architektura definuje způsob vytváření programových komponent a postup, jakým je možné tyto komponenty kombinovat.