Kombinované studium POS: Požadavky a hodnocení


Petr Grygárek
petr.grygarek@vsb.cz


Požadavky k zápočtu

Pro získání zápočtu je třeba dosáhnout 24 bodů v součtu z povinných a volitelných úloh a úspěšně absolvovat test na podsíťování. Vypracování všech povinných úloh je podmínkou zápočtu.  Maximálně lze dosáhnout 45 bodů.

Test na podsíťování

Podsíťování s konstantní maskou podsítě. Maximum 6b, Je nutné dosáhnout alespoň 2b. V případě neúspěchu v řádném termínu lze  1x opakovat ve zkušebním termínu před zahájením zkoušky (v tomto případě se přidělují max. 3b). O opakování testu je nutné z organizačních důvodů požadat zkoušejícího a to alespoň 3 dny před termínem zkoušky.

Povinné úlohy (20b):

Projekt strukturované kabeláže

8b

Analýza provozu v síti na 2.-7. vrstvě OSI RM

12b

Volitelné úlohy (19b)

Vypracované volitelné úlohy je třeba zaslat nejpozději jeden týden před termínem zkoušky. Po zkoušce může následovat ověření orientace ve zdrojových textech odevzdaných volitelných úloh.

Úlohy k programování (C/C++ a rozhraní Sockets nebo Java)

      Programování síťových aplikací v Sockets - návod a příklady v C a Javě


Vysílání a příjem UDP datagramů v Javě. (2b)

Požadavky:
Čekání na dvou portech UDP serveru současně (thready nebo nonblocking sockety). Jeden port přijme paket s daty a
zašle data zpět konvertovaná na uppercase, druhý port konvertuje na lowercase. Klient umožní zaslat libovolný řetězec zadanému serveru na
jeden ze dvou portů a vypíše vrácená konvertovaná data.

Přenos souboru pomocí protokolu UDP a schematu stop-and-wait (2b).

Požadavky:
V Javě/C, zabezpečený přenos souboru z klienta na server pomocí protokolu UDP a potvrzovacího schematu stop-and wait.
S kontrolními součty jednotlivých paketů, číslováním paketů, potvrzováním a opakováním po vypršení timeoutu při čekání na potvrzení.

Programování Sliding Window (Java nebo C). (4b)
Požadavky:
Jednosměrný přenos souboru po paketech (UDP) obsahujících jednotlivé znaky z vysílače na přijímač. Znaky načítány ze souboru do vysílacího okna vždy, když je v něm volná pozice až do přečtení celého souboru. Vysílací okno má konstantní šířku (např. 4 pozice). Přijímač má jednopoziční přijímací okno (tj. nepřijímá data mimo pořadí, varianta go-back-N).
Přenášené pakety obsahují vždy jeden znak dat a sekvenční číslo. Timeout každé pozice vysílacího okna je sledován nezávislým časovačem (lze použít zvláštní thread), po vypršení času opakované vyslání (retransmise) paketu, po příchodu potvrzení z přijímače (ACK) uvolnění pozice a posun vysílacího okna.

Implementace jednoduchého serveru a klienta TCP a UDP v C s použitím Sockets. (3b)
Požadavky:
Postupné zasílání obsahu souboru pomocí UDP z klienta na server a ověření přenosem zpět
pomocí TCP.

Implementace simulace RIP v Javě (UDP)  (4b)

Odeslání e-mailu pomocí Java/C klienta a SMTP (2b)
Požadavky:
Utilita s parametry předávanými na příkazové řádce: Adresa SMTP serveru, e-mailová adresa příjemce, předmět (subject), text zprávy.
Výpis příkazů zasílaných SMTP serveru a jeho odpovědí  i na konzolu.
V Javě jen s použití třídy Socket, ne URL apod.

Stažení e-mailu pomocí Java/C klienta a POP3 (2b)
Požadavky:
Utilita s parametry předávanými na příkazové řádce: Adresa POP3 serveru, uživatelské jméno, heslo, číslo zprávy ke stažení.
Výpis příkazů zasílaných POP3 serveru a jeho odpovědí  i na konzolu.
V Javě jen s použití třídy Socket, ne URL apod.


Zkouška

Zkouška probíhá formou písemného testu, z něhož je možné dosáhnout max. 55b. Při dosažení alespoň 30b ze zkouškového testu se zkouška uznává ihned. Při dosažení hodnocení v rozmezí 25-29b rozhoduje o uznání zkoušky ústní přezkoušení.