Abstrakt. Jazyk R je vývojové prostředí pro statistické zpracování dat a pro jejich grafické znázorňování. Je volně dostupný pod licencí GNU a je rozšířen zejména v komunitě pracovníků zabývajících se statistikou a v akademické sféře. Přestože se při jeho používání využívá zpravidla procedurální přístup, je jazyk R, jistě překvapivě pro většinu uživatelů, vývojová prostředí, které je objektově orientované. Příspěvek vychází z vlastních zkušeností s tímto jazykem a klade si za cíl ukázat jeho objektové rysy.
Abstrakt. The LINQ Project is a codename for a set of extensions to the .NET Framework that encompass language-integrated query, set, and transform operations. It extends C# and Visual Basic with native language syntax for queries and provides class libraries to take advantage of these capabilities.
Vojtěch Merunka (PEF ČZU v Praze): Modelování podle metody BORM pomocí nástroje Craft.CASE
Abstrakt. Příspěvek obsahuje přehled metody BORM na praktickém příkladě s využitím modelovacího nástroje Craft.CASE, který je vyvíjený firmou e-Fractal s.r.o. pro mezinárodní poradenskou a konzultační firmu Deloitte.
Rudolf Pecinovský (Amaio Technologies, Inc.): Začlenění návrhových vzorů do výuky programování
Abstrakt. Příspěvek nejprve stručně seznamuje se šesti hlavními současnými přístupy k výuce základů programování. Poté se soustředí na přístup, při němž celá výuky začíná prací s objekty a důslednou aplikací zásad OOP. Kritizuje polovičatost doposud publikovaných učebních textů a naznačuje, jak je možno deklarované zásady aplikovat důsledněji. V druhé, klíčové části příspěvku ukazuje na konkrétních příkladech, jak lze postupovat při výuce, při které se od počátku učí doopravdy objektově orientované programování a předvádí, jak je možno prakticky od prvních hodin začlenit do výuky programování seznámení s návrhovými vzory a možnostmi jejich použití. V třetí části srovnává dva přístupy k zadání zkušebního příkladu: klasický a skutečně objektově orientovaný. Ukazuje, že opravdu objektový přístup je výhodnější jak pro studenty, tak pro vyučujícího. V poslední, čtvrté části pak zmiňuje návrhové vzory, které by si také zasloužily zařazení do vstupních kurzů, avšak v předchozím textu na ně nedošlo, a přidává pár otevřených otázek.