2.2.1. Vytvoření instance třídy

Chceme-li nyní vytvořit instanci třídy Kruh, použijeme operátoru new. Dále nastavíme poloměr a spočteme obsah:

Kruh k = new Kruh(); 
k.r = 10; 
double o = k.obsah();

Jistě jste si povšimli klíčového slova public, které je uvedeno před všemi deklaracemi instančních proměnných, definicemi metod i celé třídy jako tzv. modifikátor. V případě instančních proměnných a metod tím říkáme, že jsou veřejně dostupné a můžeme se na ně odkazovat z libovolné části programu. Pokud bychom chtěli přístup omezit pouze na metody třídy Kruh, pak bychom použili klíčové slovo private. To je vhodné zejména tehdy, pokud chceme mít změny instančních proměnných zcela pod kontrolou; zveřejníme pouze metody, které umožňují nastavení a čtení hodnot soukromých proměnných. Například takto:

class Kruh { 
   private double r;      // poloměr 
   public double vratPolomer() { return r; } 
   public void nastavPolomer(double r) { this.r = r; } 
 
   public double obvod() { return 2 * 3.14159 * r; } 
   public double obsah() { return 3.14159 * r * r; } 
}

Typ void uvedený jako typ návratové hodnoty u metody nastavPolomer() pouze říká, že tato metoda nic nevrací. V této metodě se klíčovým slovem this odkazujeme na aktuální objekt a tím rozlišíme použití shodně pojmenované instanční proměnné od parametru, který by měl jinak před instanční proměnnou přednost.