2.2.3. Metoda main

Jak ale teď vyzkoušíme, zda nám všechno funguje tak, jak očekáváme? K tomu potřebujeme vytvořit nějaký program, ve kterém si vytvořenou třídu otestujeme. Jazyk Java však nic jako "hlavní program" nemá, místo toho však můžeme v libovolné třídě vytvořit metodu s názvem main(), kterou pak zavolá program java po uvedení názvu třídy jako parametru (vzpomeňte si na úvodní příklad). Jenže jak můžeme volat metodu, když jsme ještě nevytvořili instanci žádného objektu? K tomu slouží klíčové slovo static uvedené v hlavičce metody main() a označuje tzv. třídní metodu, tj. metodu, která se vztahuje k celé třídě a ne jen k jediné instanci. Podobně můžeme označit i proměnnou, která pak bude dostupná všem instancím jako třídní proměnná. Příkladem třídní proměnné je proměnná out ve třídě System, jejíž metodu println() jsme použili pro výpis na standardní výstup.

Metoda main() musí být definována vždy následujícím způsobem, aby ji běhové prostředí jazyka Java rozpoznalo jako vstupní bod programu:

public static void main(String[] args) { ... }
Parametrem metody main() je pole řetězců (instancí třídy String) obsahující argumenty z příkazového řádku při spuštění. Počet prvků pole args získáme jako hodnotu args.length, na jednotlivé prvky pole se pak dostaneme pomocí indexu v hranatých závorkách. Hodnoty indexů v jazyce Java se počítají od nuly.

Pro otestování tedy doplníme do třídy Kruh ještě následující metodu main():

public static void main(String[] args) { 
   Kruh k = new Kruh(10.5); 
   System.out.println("Polomer: " + k.vratPolomer()); 
   System.out.println("Obvod: " + k.obvod()); 
   System.out.println("Obsah: " + k.obsah()); 
}

Po překladu a spuštění byste měli získat následující výpis:

Polomer: 10.5 
Obvod: 65.97339 
Obsah: 346.3602975