Kombinované studium POS: Požadavky a
hodnocení
Petr Grygárek
petr.grygarek@vsb.cz
Požadavky k zápočtu
Pro získání zápočtu je třeba úspěšně absolvovat Test na podsíťování,
odevzdat všechny části Projektu s minimálním hodnocením
1/3 maxima bodů
z každé z nich a dosáhnout v součtu
aspoň 16 bodů z volitelné
úlohy Analýza provozu v síti a
volitelných úloh
Programování síťových aplikací.
Věnujte prosím pozornost níže uvedenému způsobu Odevzdávání úloh, který je závazný.
Během semestru lze z povinných a volitelných úloh dosáhnout 45 bodů a
navíc bonus až 36 bodů, který bude při úspěšném složení zkoušky přičten
k jejímu hodnocení.
Test na podsíťování (6b)
Podsíťování s konstantní maskou podsítě. Maximum 6b, je nutné dosáhnout
alespoň 3b. V případě neúspěchu
v řádném termínu na 3. tutoriálu
lze 1x opakovat
ve zkušebním termínu před zahájením zkoušky (v tomto případě se
dosažení hodnocení dělí dvěma).
O opakování testu je nutné z
organizačních důvodů
požadat zkoušejícího a to alespoň 3 dny před termínem zkoušky.
Volitelné lze v systému Moodle
odevzdat cvičení na podsíťování, které není
hodnoceno a slouží pro samostatnou přípravu k
testu). Odevzdání nejpozději dva
týdny před
Tutoriálem 3. Komentáře k vypracování budou k dispozici 1 týden
před tutoriálem 3.
Projekt (16+6b)
Projekt realizují společně skupinky 4
studentů
(lze i méně). Části projektu se odevzdávají postupně v těchto
termínech:
- Nákres topologie s konkretizací rozhraní směrovačů a přiřazení
portů přepínačů do VLAN (1b),
nákres ekvivalentní topologie 3. vrstvy OSI
RM, konfigurace přepínačů a VLAN (3b).
IP adresování (2b). - odevzdání
na Tutoriálu 3
- Směrování (4b), NAT (2b) – odevzdání
na Tutoriálu 5
- ACL (4b) - odevzdání do
konce zimního semestru v denním studiu (18.1.2008)
Odevzdání části projektu 1-3 v akceptovatelné kvalitě (dosažení min. 1/3 bodů z každé části)
je pro skupinu
studentů povinné a je podmínkou udělení zápočtu jejim členům.
Konfiguraci DNS (4b) a DHCP (2b) serveru lze
odevzdat volitelně nebo případně jako náhradu za část projektu, která
nebyla hodnocena minimálním požadovaným počtem bodů. Nejzazší termín jejich odevzdání je
18.1.2008. Studijní materiály ke konfiguraci DHCP a DNS
naleznete v sekci pro studenty denního studia.
Části projektu 2,3,DNS a DHCP odevzdávejte vždy spolu s přidělenými parametry zadání a
nákresem topologie s
označením portů, resp. přiřazených IP adres.
Topologie s
Quaggou lze prakticky odsimulovat na vlastním PC s
použitím Live CD pro simulaci více
směrovačů pomocí UML a Quaggy, vytvořeného v rámci DP Jiřího
Mikloška.
Pro
praktické
ověření konfigurace přepínačů Cisco bude experimentálně možné použít
výukových prvků
virtuální laboratoře počítačových sítí vzdáleně přístupných přes
Internet. Bližší aktuální informace sdělí cvičící.
Volitelná úloha: Analýza provozu v síti na 2.-7. vrstvě OSI RM (12b)
Realizují společně dvojice studentů podle přiděleného zadání (na
požádání zadá cvičící).
Maximální akceptovaný rozsah je 8 stran
(neuvádějte podrobné výpisy obsahu zachycené komunikace, stačí jen
položky relevantní k zadání).
Termín odevzdání nejpozději do
konce zimního semestru v denním studiu (18.1.2008).
Volitelné úlohy Programování síťových aplikací (max. 41b)
Úlohy lze naprogramovat v C/C++ s knihovnou Sockets (Unix, Windows)
nebo v Javě (informace viz Programování
síťových aplikací v
Sockets - návod a příklady v C a Javě)
Vypracované programovací volitelné úlohy je třeba podat nejpozději do
konce zimního semestru v denním studiu (18.1.2008). Odevzdané
úlohy studenti donesou také v tištěné
podobě nebo elektronicky (USB Flash) ke zkoušce, kde bude
namátkově prověřena orientace v
odevzdaných zdrojových textech.
Úloha může být hodnocena plným počtem bodů jen v případě úplného
splnění zadání. Je možné odevzdat libovolné množství z níže uvedených
úloh:
Vysílání a příjem UDP datagramů
Požadavky:
Poslouchejte na dvou portech UDP serveru současně
(thready nebo nonblocking
sockety). Jeden port serveru přijme paket s daty a zašle data zpět
konvertovaná na uppercase, druhý port konvertuje na
lowercase. Klient umožní
zaslat libovolný řetězec zadanému serveru na jeden ze dvou portů a
vypíše vrácená konvertovaná data.
Hodnocení:
C/C++ 6b, Java 4b, kombinace 5b.
Přenos souboru pomocí protokolu UDP a schematu stop-and-wait
Požadavky:
Realizujte zabezpečený přenos souboru z klienta na
server pomocí
protokolu UDP a potvrzovacího schematu stop-and wait.
S kontrolními součty jednotlivých paketů, číslováním paketů,
potvrzováním a opakováním po vypršení timeoutu při čekání na potvrzení.
Hodnocení:
C/C++ 6b, Java 5b, kombinace 7b.
Implementace jednoduchého
serveru a
klienta TCP a UDP s použitím
Sockets.
Požadavky:
Postupně zašlete obsahu zadaného souboru pomocí UDP
z klienta na server a
ověřte správnost přenosu přenosem souboru zpět pomocí TCP.
Hodnocení:
C/C++ 6b, Java 4b, kombinace 5b
Algoritmus Sliding Window
Požadavky:
Jednosměrný přenos souboru po paketech (UDP)
obsahujících jednotlivé
znaky z vysílače na přijímač. Znaky budou načítány ze souboru do
vysílacího
okna vysílače vždy, když je v něm volná pozice až do přečtení celého
souboru.
Vysílací okno má konstantní šířku (např. 4 pozice). Přijímač má
jednopoziční přijímací okno (tj. nepřijímá data mimo pořadí, varianta
go-back-N).
Přenášené pakety obsahují vždy jeden znak dat a sekvenční číslo.
Timeout každé pozice vysílacího okna je sledován nezávislým časovačem
(lze použít zvláštní thread), po vypršení času opakované vyslání
(retransmise)
paketu, po příchodu potvrzení z přijímače (ACK) uvolnění pozice a posun
vysílacího okna.
Hodnocení:
C/C++ 9b, Java 8b, kombinace 10b.
Odeslání e-mailu pomocí SMTP
Požadavky:
Utilita s parametry předávanými na příkazové řádce:
Adresa SMTP
serveru, e-mailová adresa příjemce a odesílatele, předmět (subject),
text zprávy.
Výpis příkazů zasílaných SMTP serveru a jeho odpovědí i na
konzolu, základní kontrola chybových kódů serveru.
Jen s použitím socketů, ne podpůrných aplikačních knihoven, třídy URL
apod.
Hodnocení:
C/C++ 6b, Java 4b
Stažení e-mailu pomocí Java/C klienta
a POP3
Požadavky:
Utilita s parametry předávanými na příkazové řádce:
Adresa POP3
serveru, uživatelské jméno, heslo, číslo zprávy ke stažení.
Výpis příkazů zasílaných POP3 serveru a jeho odpovědí i na
konzolu, základní kontrola chybových kódů serveru.
Jen s použitím socketů, ne podpůrných aplikačních knihoven, třídy URL
apod.
Hodnocení:
C/C++ 6b, Java 4b
Zkouška
Zkouška probíhá formou písemného testu, z něhož je možné dosáhnout max.
55b. Při dosažení alespoň 30b ze zkouškového testu se zkouška uznává
ihned. Při dosažení hodnocení v rozmezí 25-29b rozhoduje o uznání
zkoušky ústní přezkoušení.
Odevzdávání úloh
Úlohy všech typů odevzdávejte výhradně
pomocí systému Moodle. Odevzdávné
dokumenty budou ve formátu
PDF. Dokumenty zaslané elektronickou
poštou či písemně nebo v jiných formátech nebudou přijaty a hodnoceny.
Veškeré úlohy musí být odevzdány ve výše uvedených termínech. Při
odevzdání po termínu se jejich hodnocení dělí dvěma. Po 18.1.2008 již
nebudou žádné úlohy přijímány.