Kapitola 5. Práce s obrázky a barvami

5.1. Příprava obrázků
5.2. Vkládání obrázků
5.3. Práce s barvami
5.4. Kreslení v LaTeXu
5.5. Úlohy a cvičení
ikona
Časová náročnost: 30 minut
ikona
Studijní cíl:

Tato kapitola nás seznámí s možnostmi vkládání a vytváření obrázků v systému LaTeX. Taktéž si ukážeme, jak psát barevný text.

LaTeX nabízí několik možností práce s obrázky. Do dokumentu lze vkládat obrázky rastrové i vektorové. Jednoduché kresby lze také vytvářet pomocí různých prostředí.

rastrové obrázky (bitmapy) – obrázky jsou tvořeny posloupností informací i každém pixelu obrazu. Jedná se především o známé formáty BMP, JPG, GIF či PNG. Rastrový obrázek dokáže věrně zachytit realitu, ale hůř se s ním provádí transformace. Standardně se s nimi pracuje pomocí bitmapových editorů, jako je např. GIMP, Adobe Photoshop.

vektorové obrázky – jsou tvořeny posloupností příkazů, definujících matematickou rovnici pro přímky, křivky, mnohoúhelníky, elipsy a text. Výhodou tohoto formátu je to, že objekty lze libovolně transformovat (zvětšovat, měnit tvar) a neztratí se jejich kvalita. Tímto formátem zase na druhou stranu nelze věrně zachytit skutečnost, proto je vhodný zejména pro kreslení schémat, diagramů a piktogramů. Zpravidla se jedná o formát EPS.

Dále lze v LaTeXu kreslit vektorové obrázky přímo posloupností příkazů prostředí picture. Repertoár grafických prvků je bohužel omezený a s obrázky se hůř pracuje.

Možnosti kreslení obrázků přímo pomocí příkazů LaTeXu výrazně vylepšuje balík pstricks respektive pdftricks.