Tato kapitola nás seznámí s možnostmi vkládání a vytváření obrázků v systému LaTeX. Taktéž si ukážeme, jak psát barevný text.
LaTeX nabízí několik možností práce s obrázky. Do dokumentu lze vkládat obrázky rastrové i vektorové. Jednoduché kresby lze také vytvářet pomocí různých prostředí.
rastrové obrázky (bitmapy) – obrázky jsou tvořeny posloupností informací i každém pixelu obrazu. Jedná se především o známé formáty BMP, JPG, GIF či PNG. Rastrový obrázek dokáže věrně zachytit realitu, ale hůř se s ním provádí transformace. Standardně se s nimi pracuje pomocí bitmapových editorů, jako je např. GIMP, Adobe Photoshop.
vektorové obrázky – jsou tvořeny posloupností příkazů, definujících matematickou rovnici pro přímky, křivky, mnohoúhelníky, elipsy a text. Výhodou tohoto formátu je to, že objekty lze libovolně transformovat (zvětšovat, měnit tvar) a neztratí se jejich kvalita. Tímto formátem zase na druhou stranu nelze věrně zachytit skutečnost, proto je vhodný zejména pro kreslení schémat, diagramů a piktogramů. Zpravidla se jedná o formát EPS.
Dále lze v LaTeXu kreslit vektorové obrázky přímo posloupností příkazů prostředí
picture
. Repertoár grafických prvků je bohužel omezený a s obrázky se
hůř pracuje.
Možnosti kreslení obrázků přímo pomocí příkazů LaTeXu výrazně vylepšuje balík
pstricks
respektive pdftricks
.